Welkom bij
Omroep Landgraaf
Het Drugsbeleid in Nederland: Handhaving en Effectiviteit
Het Nederlandse drugsbeleid staat bekend om zijn pragmatische benadering, waarbij het gebruik van softdrugs onder strikte voorwaarden wordt gedoogd. Dit beleid is ontworpen om de volksgezondheid te beschermen en de criminaliteit te verminderen door het gebruik van softdrugs te reguleren in plaats van te verbieden.
Handhaving door Gemeenten en Burgemeesters in de Parkstadregio
In de Parkstadregio, waaronder gemeenten zoals Landgraaf, Heerlen en Kerkrade vallen, hebben burgemeesters de bevoegdheid om panden te sluiten waar drugs worden aangetroffen. Dit gebeurt op basis van artikel 13b van de Opiumwet, ook wel bekend als de Wet Damocles. Deze wet stelt burgemeesters in staat om panden te sluiten als er sprake is van drugshandel of als er een handelshoeveelheid drugs wordt gevonden.
De handhaving van dit beleid varieert per gemeente, maar het doel is altijd om de openbare orde te herstellen en de veiligheid van de buurt te waarborgen. In de praktijk betekent dit dat de politie en gemeente samenwerken om panden te controleren en, indien nodig, te sluiten. Dit proces kan snel verlopen, vaak binnen een week, en de sluiting kan enkele maanden tot een jaar duren.
Het Proces van het Sluiten van een Pand
Wanneer er een handelshoeveelheid drugs wordt gevonden in een pand, zoals recentelijk aan de Karel Doormanstraat in Landgraaf, wordt het pand vaak direct gesloten. De procedure begint met een politieonderzoek, gevolgd door een besluit van de burgemeester om het pand te sluiten. De bewoners worden geïnformeerd en moeten het pand verlaten. De deuren worden verzegeld en er wordt een bord geplaatst om de sluiting aan te geven.
Effectiviteit van het Beleid
De effectiviteit van het sluiten van panden als maatregel tegen drugshandel is onderwerp van debat. Hoewel het sluiten van panden helpt om de directe overlast en criminaliteit te verminderen, zijn er ook nadelen. Zo blijkt uit onderzoek dat burgemeesters regelmatig worden teruggefloten door de rechter omdat de sluiting niet altijd proportioneel is en soms onschuldige bewoners hard treft5. Bovendien is er geen eenduidig bewijs dat het sluiten van panden op de lange termijn effectief is in het bestrijden van drugshandel5.
Frequentie van Pandensluitingen
De frequentie van pandensluitingen varieert per regio en tijdsperiode. In de afgelopen jaren is er een toename geweest in het aantal sluitingen, mede door strengere handhaving en nieuwe wetgeving die burgemeesters meer bevoegdheden geeft. Echter, de effectiviteit en proportionaliteit van deze maatregel blijven punten van zorg en discussie.
Conclusie
Het sluiten van panden waar drugs worden aangetroffen is een belangrijk instrument in het Nederlandse drugsbeleid, vooral in de Parkstadregio. Hoewel het helpt om de directe overlast te verminderen, is de effectiviteit op de lange termijn niet altijd duidelijk. Het blijft essentieel dat burgemeesters zorgvuldig afwegen of sluiting de juiste maatregel is en dat er aandacht is voor de impact op de bewoners.
Bruins wil wettelijke beperking van zittingsduur omroepbestuurders
Het kabinet werkt aan een maximum voor de zittingstermijnen van omroepbestuurders. Minister Bruins van Cultuur schrijft aan de Tweede Kamer dat "onbegrensde termijnen bijdragen aan machtsstructuren die schadelijk zijn voor de cultuur en integriteit van de organisaties". Bruins wijst erop dat omroepen zelf ook al grenzen willen stellen aan de benoemingstermijnen. Hij denkt dat die 'zelfregulering' op korte termijn tot stand kan komen. Maar hij wil de maximumtermijnen ook in de wet opnemen, waardoor omroepen ook kunnen worden verplicht om zich eraan te houden. De termijnen worden dan een criterium om mee te mogen doen aan het omroepbestel. Rolonzuiverheid en vriendjespolitiek In zijn brief verwijst de minister naar eerdere onderzoeken naar...
Kamer wil vervuilende werkbusjes voorlopig niet weren uit binnensteden
Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat ondernemers voorlopig uitgezonderd moeten worden bij de invoering van 'zero-emissiezones' in binnensteden. Een voorstel van de VVD voor een landelijke uitzondering tot 2029 krijgt in ieder geval steun van PVV, BBB, SGP, Forum, Denk en JA21.
Veertien Nederlandse steden stellen per 1 januari 2025 emissievrije zones in. Ze willen er uiteindelijk alleen nog elektrische bedrijfswagens zonder uitstoot toelaten. Tot ongenoegen van sommige ondernemers, die de kosten voor zo'n elektrisch busje te hoog vinden. Soms hoeven ze er maar een beperkt aantal dagen per jaar te zijn, zoals marktkooplieden.
Ze kunnen een ontheffing aanvragen - ook vanwege geldgebrek - maar de Kamer wil dat de regels in iedere gemeente hetzelfde worden: ondernemers moeten nog vier jaar uitgezonderd worden.
In het hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken om te kijken naar mogelijkheden voor uitstel van de uitstootvrije zones. Maar verantwoordelijk staatssecretaris Jansen (PVV) moest eerder deze maand erkennen dat de gemeenten in hun recht staan als ze de beperkingen op 1 januari invoeren. Voor ingrijpen vanuit Den Haag is het te laat, zei hij.
Veel onduidelijkheid
Vorige week leidde een debat over de kwestie tot veel onduidelijkheid. VVD, BBB en ook Jansens eigen PVV houden het kabinet aan de belofte uit het hoofdlijnenakkoord. Daarmee geconfronteerd leek de staatssecretaris toch weer de deur op een kier te zetten voor uitstel van de zones.
"Gemeenten hebben het recht op 1 januari over te gaan tot invoering, maar wij hebben de mogelijkheid om ze bij te sturen", zei hij. Hij wil zich daarbij vooral richten op kleine ondernemers en marktkooplui. Maar de Kamermeerderheid wil nu dat Jansen voor 1 november komt met een plan waarbij alle ondernemers uitstel kunnen krijgen.
De linkse oppositiepartijen voelen weinig voor uitstel of uitzonderingen voor ondernemers. Zij wijzen erop dat er al tien jaar gepraat wordt over de zero-emissiezones en dat ondernemers voldoende tijd gehad hebben om zich voor te bereiden.
Ook brancheorganisaties als de Bovag, de RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland willen dat het kabinet doorgaat met het invoeren van de zones. Zij riepen gisteren de politiek op "om gemeenten te ondersteunen bij de invoer en geen twijfel meer te zaaien rondom de invoering".
Bruins wil wettelijke beperking van zittingsduur omroepbestuurders
Het kabinet werkt aan een maximum voor de zittingstermijnen van omroepbestuurders. Minister Bruins van Cultuur schrijft aan de Tweede Kamer dat "onbegrensde termijnen bijdragen aan machtsstructuren die schadelijk zijn voor de cultuur en integriteit van de organisaties".
Bruins wijst erop dat omroepen zelf ook al grenzen willen stellen aan de benoemingstermijnen. Hij denkt dat die 'zelfregulering' op korte termijn tot stand kan komen.
Maar hij wil de maximumtermijnen ook in de wet opnemen, waardoor omroepen ook kunnen worden verplicht om zich eraan te houden. De termijnen worden dan een criterium om mee te mogen doen aan het omroepbestel.
Rolonzuiverheid en vriendjespolitiek
In zijn brief verwijst de minister naar eerdere onderzoeken naar het functioneren van de publieke omroep. Zo concludeerde de Commissie-Van Geel dat "afhankelijkheden en rolonzuiverheid" toenemen door het grote aantal bestuurders en directieleden die al erg lang bij de publieke omroep werken. Die commissie adviseerde het aantal bestuurstermijnen te beperken tot maximaal twee keer vier jaar.
En de commissie-Van Rijn zei dat gevoelens van "machtsmisbruik en vriendjespolitiek" worden bevorderd als medewerkers langdurig afhankelijk zijn van de beslissing van enkele personen.
Bruins zelf constateert dat onbeperkte zittingstermijnen leiden tot "bestuurlijk verval", waarbij bestuurders iedereen in de organisatie overvleugelen en ze steeds minder tegenspel krijgen.
STICHTING OMROEP LANDGRAAF
ANBI stichting sinds 2016 | RSIN: 9894652
ANBI Statuut
Gegevens en Jaaroverzichoverzichten
Jaaroverzicht 2022
Jaaroverzicht 2021
Jaaroverzicht 2020
Jaaroverzicht 2019
Klachtenprocedure
Bezoekadres
Pucciniplein 1
6371 LB Landgraaf
Contact
info@omroeplandgraaf.nl